Én mindenképpen online párti vagyok – interjú Tóth Mihállyal (2. rész)


  • Share on Google+

Előző bejegyzésünkben megtudtuk, ki is a titokzatos T. M. Kiderült, mit csinál, mit gondol. Mi a titka a jól működő webáruházaknak, és hogy kinek írt könyvet. A Gyümölcstárhely Vitamin olvasói három jó tanácsot is kapnak tőle hamarosan. Most szóba kerülnek a példaképei, és a nemzetközi trendek is.

Ha valaki szeretne fejlődni, felpörgetné a cégét, a webáruház, a közösségi és online marketing vagy az offline marketing közül melyiket ajánlanád neki? Szét lehet egyáltalán választani ezeket? Működnek önmagukban? Melyik szerinted a legfontosabb?

Én mindenképpen online párti vagyok. Az jól látszik, hogy a boltokat folyamatosan csukják be. Az is látszik, hogy mindenki az interneten keres. Jobb az ár, gyorsabb a kiszolgálás, kényelmes a vásárlás. Egyszerű, nem kell kimenni a világból, nem kell órákig nézegetni valamit. És szinte minden termékcsoport megtalálható az interneten, mindnél látható a fejlődés.

A ruha és az ékszer is, ami az elmúlt években nem volt még erős, nagyon szépen fellendült. Például aki egy jól felépített webáruházat és egy marketing kampányt elindít ebben a két termékcsoportban, az sikeres lesz.

Honlap és webshop között hogyan tennél különbséget? Mit ajánlanál a kisvállalkozásoknak?

Ha kereskedelmi cégről van szó, tehát valamilyen terméke van,  a webáruházat ajánlanám – akkor is, ha valamilyen szolgáltatást kínál. Webshopban nem csak terméket, de szolgáltatáscsomagokat is el lehet adni.

Ha megnézzük a kuponos oldalakat – amik ugyan nem webáruházak, de azok is e-kereskedelmet folytatnak –, ők képesek eladni éttermi kuponokat, balett órát, fogászati kezelést, wellness hétvégéket. Bármit. Így egyértelmű, hogy webáruház, vagy valamilyen online értékesítési felület.

Egy honlapon is lehet értékesíteni. Ha valakinek egy szolgáltatása vagy terméke van, akkor a honlapot is fel lehet úgy építeni, hogy az eladjon.

A saját büszkeségeitekről már beszéltünk. Nem általatok készített oldalak, honlapok közül tudnál említeni olyat, ami szerinted példaértékű, ami szerinted elismerésre méltó?

Hű, nehéz, mert elég kritikus vagyok. A Vaterára és a Tesz-Veszre például rá férne a ráncfelvarrás. Lehetséges, hogy sok embernek egyértelműek, de szerintem lehetne javítani rajtuk.

Ha megnézed az eBay vagy az Amazon facelift utáni állapotát, akkor látod, hogy sokkal átláthatóbb, letisztultabb, szellősebb mindkettő. Könnyebben használhatóak.

Pozitív példaként talán az Indexet említhetném. Az index.hu, amikor megváltozott, sokkal jobb lett a szemnek. Könnyebben lehet észrevenni cikkeket, nem annyira túlzsúfolt most már, kellemesebb olvasni. Tetszik az is, hogy az Index váltott, és nem az van, hogy teleteszik az oldalt reklámmal és apró cikkekkel, hanem kevesebb a tartalom, nagyobbak a betűk, jobban olvasható. Haladunk egy olyan irányba, ami szerintem a felhasználóbarát weboldalakat jelenti.

A következő lépés már az, hogy mennyire mobilbarát egy oldal. Ha megnézzük mobiltelefonon keresztül, akkor hogy néz ki.


Lehet azt mondani, hogy ez a következő trend?

Igen, ez a trend. Az elmúlt évben részt vettem két kiállításon is Londonban: az Internet World 2012-n és az eCommerce Expo 2012-n. Egy nagyon fontos téma volt mindkettőn: ez pedig a mobil telefon, az okostelefon. A weboldalaknak és a webáruházaknak 2012-ben Angliában és a nyugati országokban már át kell alakulniuk mobilbaráttá.

A másik téma, amit kiemelnek kint a webáruházak kapcsán, hogy egy vásárlónak a teljes élettörténetét követni kell. Kint ezt már igazán mesterien művelik, minden össze van kapcsolva, egy rendszer az egész.

Ezek mellett te mit tartasz még fontosnak?

A könyvben írtam egy külön fejezetet például a tartalom marketingről. Képzeld el, hogy van egy blogod, és mondjuk, egy hónapban egyszer írsz bele. Az egy évben 12 bejegyzés. De ha hetente írsz, akkor az már 52. Mi van akkor, ha naponta blogolsz, az 365 bejegyzés, mert hétvégén is kerül ki poszt! Az elsőhöz, a 12-höz képest ez óriási szám. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy van körülötted egy jó közösségi marketing rendszer is, és az emberek hozzászólnak, akkor a felhasználó által létre hozott tartalmakkal (user generated content) is folyamatosan fejlődik, virágzik a weboldalad.

Most az a gyakorlat, hogy egy tévé mellé adok egy dvd-t. Ez nem nagy szám, azt már mindenki meg tudja csinálni. De egy olyan dolgot ki lehet emelni, mint ti például a Gyümölcstárhelynél, hogy kiemelkedően jó az ügyfélszolgálat, hogy úgy érzi minden egyes ügyfél, hogy közel áll a tárhelyszolgáltatójához. Ha ezt átültetjük egy webáruházra, ha ott az ügyfél tudja jól, hogy Pannika csomagol, Pistáé a webáruház, aki éppen hegyet mászik karácsonykor, akkor sokkal nagyobb az esélye, hogy téged választ.

Kicsit térjünk vissza a Netkreativhoz. Mi az, ami téged legjobban megmozgat azok közül a feladatok, folyamatok közül, amit a Netkreativ csinál? Mi számodra a legkedvesebb munkafolyamat?

Az online marketing. Régen, pár éve még azt mondtam volna, hogy a SEO, csakis a SEO. De most már az egész online marketing.

Azon belül a technikai megvalósítás, az ötletelés, a stratégia? Melyik?

A stratégia és a technikája. Illetve talán az oktatás, hogy képezzünk másokat, hogy ők is tényleg ügyesek legyenek.

Te honnan tanulsz, honnan szívsz magadba információkat, kíváncsi lennék, kik a példaképeid? 

Főleg amerikaiak. A könyvben egyébként benne vannak, kigyűjtöttem őket.

  • A legtöbbet Damjanovich Nebojsától tanultam. Egy néhány hónapos képzésén vettem részt nála, ahol nagyon sok online marketinget tanultunk. Ez volt az első olyan képzésem, ami rendszereztem a tudásomat.
  • Az Inbound marketing, annak a rendszere, a Hubspot termékéhez kapcsolódik, ők adtak ki erről könyveket például.
  • Brian Clark a Copyblogger.com alapítójától, aki a szövegírásban erős. Ha szövegírás, akkor ő a példa.
  • Ott van Leslie Samuel, egy amerikai blogger, aki rendszeresen jelentkezik podcastekkel. Ő olyan szemlélettel rendelkezik, amit én is szeretnék megvalósítani itthon. Legalább fele annyira jól csinálni, mint ő. Mesterien kommunikál. Ha valaki meghallgatja, akkor mint egy barát, úgy megkedveli. Nagyon közvetlen, jóban, rosszban.
  • Gideon Shalwick. Ő a szakértői videó mestere.
  • A következő James Schramko, aki Superfastbusiness.com podcast szerzője.  Benne az tetszik nagyon, hogy nem törődik azzal, hogy a videója nem HD minőség, nem profi a világítás. Ahol éppen van, ott maga elé teszi az iPhone-ját, és nyomja. Folyamatos a kommunikációja, mindig van videó, hang, blog.
  • Aki pedig a Facebooknak világszinten a mestere, Mari Smith.

És persze a könyv köszönetnyilvánításában is benne van, hogy az ügyfeleimnek is sokat köszönhetek. Ugyanis, ha nem bíznak meg engem bizonyos feladatokkal, akkor nem tanulom meg. Nem válok benne ügyesebbé, jobbá. A cipész sem öt cipő után válik mesterré.

Tóth Mihály válaszol!

Kérdéseitekre hamarosan válaszol Misi a Gyümölcstárhely Vitaminon keresztül! Ha nem kapod még a leveleinket, iratkozz fel, hogy elsőként kapd kézhez az ő szakértő tanácsait is!
Erre tovább: http://link.gyt.hu/gyt-vitamin