Sok honlaplátogatót kívánunk!


  • Share on Google+

Figyelem

A lenti cikk tartalma elavult, már nem támogatott szolgáltatásokról szól. Aktuálisan elérhető szolgáltatásainkról tájékozódhat weboldalunkon.

Sokszor üzenjük ezt az ügyfeleinknek, mert szeretnénk, ha minél sikeresebben üzemelne honlapjuk a Gyümölcstárhely szerverein.

Úgy gondoljuk, érdemes erre a kívánságra most néhány gondolatnyi időt szánnunk, mert sokatokkal beszélgettünk az elmúlt hetekben a honlapotok látogatói statisztikájáról, és érdekes tanulságokra jutottunk.
Többen jeleztétek, hogy nem tudjátok, hol érhetőek el ezek az adatok. Mások tudták, hogy meg tudják ezeket nézni, de azzal nem voltak teljesen tisztában, mire is jók ezek a számhalmok.

Itt az új év, mindenki értékel, a tapasztalatok alapján új célokat tűz ki, megtervezi a következő lépéseit. Szeretnénk segíteni, hogy a honlapod eredményeit is jobban átlásd a látogatói statisztika segítségével, de ne vessz el az értékes számok tengerében.
Hiszen, ugye, te is azt szeretnéd, hogy ebben az évben még hatékonyabb legyen a honlapod? Mi biztosak vagyunk ebben.

Éppen ezért összegyűjtöttük, hogyan lehet megfigyelni, mi történik a weblapodon. Írunk arról, mire jók a látogatói statisztikákban megjelenő számok, mit mutatnak meg, mikor jók, mikor kevésbé a honlapunk eredményei. Most megtudhatod, mit is jelent a honlaplátogató, az oldalletöltés, mik azok a kulcsszavak. Használd ezeket a tippeket egészséggel! 🙂

Kezdjük is el egy kis alapozással!

Miért figyeljem a statisztikát?

Forrás: http://pixabay.com
Public Domain Image

Ugye, azt figyelemmel kíséred, hányan érkeznek az üzletedbe? Tudod, hány terméket adsz el, mik a kelendő szolgáltatásaid? Érdekel, kik vásárolnak tőled? Akkor ez a “Miért…?” számodra csak egy költői kérdés lehet.
Akár egy egyszerűbb bemutatkozó oldalad van, akár összetett értékesítő honlapod vagy webáruházad, mindenképpen fontos kommunikációs eszköz a kezedben ez a weboldal. Ha nem figyelsz arra, hogy a honlapod kiket vonz, és mit csinálnak a hozzád tévedő látogatók, nagyon nehezen fogod tudni őket meggyőzni, hogy téged válasszanak, és ne menjenek csak úgy tovább.

Akkor fogja igazán segíteni a vállalkozásodat a honlapod, ha tudod, kik miért látogatják, és mit csinálnak rajta. Ha rendszeresen figyelemmel követed a látogatói statisztikát, iránymutatást kaphatsz, milyen területen kell fejlesztened a weboldaladat, akár csak apró módosításokkal.

Igyekszünk segíteni neked abban, hogyan fordíthatod a látogatói statisztikából nyert tudást a hasznodra, és hogyan tudod gyorsan áttekinteni ezeket az adatokat.

Mi is az a látogatói statisztika?

Mielőtt beleveszünk a részletekbe, ezt is fontos tisztázni. A még ma is gyakori tévhittel ellentétben ez nem egyszerűen azt jelenti, hogy hány alkalommal jártak már a weboldaladon.

A honlap látogatói statisztikája sokkal több dolgot képes megmutatni ennél. Láthatod belőle többek között, mire kerestek, akik rád kattintottak, a honlapodon belül melyik menüpontok érdekelték őket, hol volt az a pont, ahol bezárták az oldalad.

Forrás: http://pixabay.com
Public Domain Image

Megtudhatod általa, honlapod melyik részén kell erősítened, de azt is, hogyan gondolkodnak a potenciális vevőid, amikor a terméked, szolgáltatásod után kutakodnak a neten.

Ha pedig ezeket tudod, kitehetsz nekik újabb és újabb irányjelzőket, hogy könnyebben rád találjanak, segítheted őket jobban és gyorsabban eligazodni a weblapodon. Többen érkezhetnek így hozzád, tovább maradnak majd, és többen választanak téged a konkurencia helyett!

Mivel mérheted a honlapod forgalmát?

Több ingyenes eszközt is használhatsz, ami részletes statisztikát mutat weboldalad látogatóinak viselkedéséről.

Legegyszerűbben a Gyümölcstárhelynél minden tárhelyen elérhető AWStats statisztika adataihoz férhetsz hozzá. Ennek egyik nagy előnye, hogy nem kell külön beállítani a honlapodhoz, semmit sem kell a weblap kódjába illesztened. Mégis naprakész adatokat láthatsz bármikor. Csak be kell jelentkezned ehhez a tárhelyed kezelőfelületére.

Széles körben elterjedt és könnyen használható még a Google Analytics   szolgáltatása is. Ezt szintén ingyenesen elérheted bármilyen honlap esetében. Ha ezzel mérnél, akkor a szolgáltatás honlapján regisztrálnod kell, és ezt követően be kell illesztened egy kódot a honlapod forráskódjába. Az Analytics attól a pillanattól honlapod összes látogatásának adatait naplózza majd.

Sok-sok oldalon találkozunk olyan számlálóval, ami ilyeneket jelez például, hogy “Ön a 2573. látogató az oldalon”. Fontos tudnod, ezzel az adattal önmagában még sem mész semmire, ha csak ezt figyeled, és a honlapod eredményességét ez alapján szeretnéd megbecsülni. Hiszen arról, mennyi időt tölt el a honlapodon egy-egy látogató, mit néz meg, hol zárja be a lapot, semmit sem tudsz kideríteni ez alapján.

Érdemes néhány percet rendszeresen összetettebb statisztikákra fordítani! Máris mondjuk, konkrétan miért!

Miket mér a statisztika? Mi mit mutat? Mi mire jó?

Ebben az összefoglalásban a Gyümölcstárhelynél minden tárhelyen eleve elérhető AWStats alkalmazásra koncentrálunk. Biztosak vagyunk benne, hogy nagyon tanulságos lesz.

A Google Analytics szolgáltatásával összetettebb adatokat is nyomon tudsz követni. Azt ugyanakkor inkább haladóknak ajánljuk. Ha azt szeretnéd használni, akkor is érdemes tovább olvasnod, mert a körüljárt alapfogalmak ott is érvényesek. Ráadásul van néhány tippünk, mire használhatod a statisztikából leszűrhető adatokat. A Google analitikai megoldásáról részletes leírást találsz a szolgáltatás oldalán is.

Nézzük tehát, mik azok az adatok, amiket az AWStats-ban is megtalálsz!

Az Egyedi látogatók száma azt mutatja, adott időn belül hány különböző gépről (IP címről) látogatták meg az oldalad. Ha valaki többször is járt nálad, akkor egyszer számolja a szoftver. Ez arra jó, hogy lásd, jelenleg hány ember fut keresztül a honlapodon, hány potenciális vásárlót érhetsz el honlapoddal igen könnyen.

A Látogatások összes száma azt jelzi, hogy az összes egyedi látogatód hány alkalommal járt a honlapodon úgy, hogy az előző látogatása legalább egy órával régebben történt. (Egy órán belüli visszatérés egy látogatásnak számít.) Ebből arra következtethetsz például, mennyire sikerül elkötelezni egy-egy látogatót a honlapod tartalmával annyira, hogy később is felkeresse.

Az AWStats összesítő grafikonja

Ha még mélyebb információkra vágysz, figyeld az Oldalletöltéseket is! Az összes Oldalletöltés azt mutatja, hány oldalt néztek meg a látogatóid összesen a honlapodon. A Találatok kevésbé érdekesek, mivel azokba beleszámít az is, hogy hány képet, fájlt töltöttek le a látogatóid az oldalaidon keresztül.

Ha több menüpont van a weblapodon, mégis csak egy-egy oldalt néznek meg a látogatók mielőtt tovább állnak, érdemes megvizsgálni, elég érdekes, informatív-e a honlapod tartalma, vagy hogy átlátható-e a menürendszere.

Ha arányaiban sok oldalt néznek meg a látogatóid, az még mindig két dolgot jelezhet. Ez a szám utalhat arra, hogy leköti a honlapra érkezők figyelmét a weboldal tartalma, és tovább olvasnak. Ugyanakkor azt is jelentheti, hogy az információt nehezen találják az oldaladon, kattintgatnak, de mégsem jutnak hozzád közelebb.

Mégis honnan tudhatod, hogy melyik igaz? Az egyik adat, ami segíthet eldönteni a kérdést, az az oldalon eltöltött idő, vagyis a Látogatások hossza. Ha a látogatóid nagy része gyorsan tovább áll a honlapodról, akkor sajnos az annak a tünete, hogy nem sikerült felkelteni eléggé az érdeklődésüket, vagy nem találták, amit kerestek. Ha sok időt töltöttek az oldaladon, akkor jó eséllyel az ő tudatukba sikerült beférkőzni. Ha ez utóbbi általában igaz a te weboldaladra, akkor arra érdemes fókuszálnod, hogy minél több új látogatót szerezz, akit megfoghat a honlapod.

Mit deríthetsz még ki a látogatóid viselkedése alapján?

A Letöltött oldalak listájában láthatod, melyik oldalt hány alkalommal keresték fel a honlapodon. Ebből kitűnik, a tartalmad egyes részei mennyire érdekelték a nézelődőket.

A Belépési oldalak listájában azokat az oldalakat látod, ahol elsőre landoltak a látogatóid. Ezek azok a tartalmak, amik a weboldalad gyakori bejárati ajtói. Ezekre az első benyomás miatt kiemelten érdemes figyelned. Az első néhány másodperc (felmérések szerint az első 7 azaz hét! másodperc) ugyanis döntő, hogy nyitva marad-e egy-egy lap a böngészőben, vagy kutat tovább a netező a konkurenciánál. Tehát a belépő oldalaidnak nagyon rövid idő alatt kell megfogniuk a látogatókat! Másrészről ez a lista azt is megsúgja neked, milyen kérdések foglalkoztatják az érdeklődőidet, hiszen jó eséllyel ezekre a választ a belépő oldalakon találják meg. Ha pedig tudod, mi jár a fejükben, egy lépéssel előttük járhatsz.

A Kilépő oldalak azok a lapok, amin akkor tartózkodik a látogatód, amikor úgy dönt, elhagyja az oldalad. Ezeket is érdemes végig böngészni, hiszen láthatod, mi az, ami nem volt elég érdekes, mit kell fejleszteni. Vagy kiderítheted, hol van vége a látogatási folyamatnak, hová érdemes olyan tartalmat beillesztened, ami miatt garantáltan emlékezni fognak rád a weboldaladra érkezők. Akkor is, ha már bezárták az oldalt.

A Hivatkozások részben arról nyerhetsz információt, mi alapján érkeztek hozzád a látogatók. A Direkt elérések, a könyvjelzők azokat a találatokat jelzik, amikor kimondottan az oldaladra indultak a látogatók. Ilyenkor beírták a domain neved a böngészőbe, vagy a korábban elmentett könyvjelzőket használták.

A Hivatkozó oldalak részben látod, mekkora forgalom érkezett hozzád más honlapokról, ahol a linkjeid megtalálhatóak. Ebből láthatod, milyen típusú oldalakon érdemes megjelenítened a honlapod linkjét, hol kutatnak a lehetséges érdeklődők a terméked után.

A Hivatkozó keresőmotorok listájában azok a találatok szerepelnek, amik például a Google-ben, Yahoon, Ask-on és más keresőkön keresztül vezettek hozzád. A Keresési kulcsszavak azok a szavak, a Keresési kifejezések pedig azok a szókapcsolatok, amikre pl. a Google-ben rákeresve találatok érkeztek a honlapodra. Ezekről azért jó, ha tudsz, mert szintén képet adnak arról, mi jár az internethasználók fejében, amikor a cégedhez kapcsolódó tevékenységre keresnek. A népszerű, már jellemző kulcsszavakat érdemes erősíteni a honlapod tartalmában. Ha pedig vannak olyan kifejezések, amik úgy érzed ezekhez hasonlóan jellemzőek lehetnek, mégsem fordulnak elő a weboldaladon és a találati eredményekben, azokra is figyelmet fordíthatsz.

Minden adatot nyomon követhetsz napi, heti, havi sőt óránkénti bontásban is. Láthatod még azt is, hogy milyen böngészőket, operációs rendszereket használnak leggyakrabban a látogatóid (ez akkor nélkülözhetetlen, ha például a honlapod teljes értékű használatához fontosak ezek a paraméterek), és azt is követheted, milyen országból kapcsolódnak a netre a látogatóid.

Ugye, már nagyon kíváncsi vagy, hogyan muzsikál a saját oldalad? Mindjárt mondjuk, pontosan hol éred el az adatokat, de előtte még egy fontos kérdés, ami biztosan felmerül benned!

Honnan tudhatod, hogy jók az eredményeid?

Ez egy igen nehéz kérdés. Hiszen minden oldal más és más. Alapvetően a látogatók létszáma saját piacod eredményeihez képest izgalmas. Ugyanakkor, ha azt látod, hogy visszatérnek hozzád többször is az internetezők, ha hosszabb időt töltenek honlapodon egy-egy alkalommal, és ha a fontos információkat tartalmazó oldalaid népszerűek, akkor a honlapod valószínűleg jól működő kommunikációs csatorna, amivel ezért érdemes foglalkoznod.

Ha sok-sok látogatód van, de ők gyorsan el is hagyják az oldalt, nem is igazán jönnek vissza, akkor a honlapod tartalmával, felépítésével problémák lehetnek. Ha ez a helyzet, mindenképp mélyedj el a számokban, és gondold végig, min tudsz változtatni. Ha egyedül nem jutsz dűlőre, okos dolog honlapfejlesztő szakemberhez fordulni.

Ha kevés a látogatód, akkor több lehetőséged van, hogy ezen javíts. Hirdetheted az oldalad például Adwords-szel. Építheted a honlapod linkjét online és offline is. Fejlesztheted a tartalmad, hogy minél több téged és a szolgáltatásaidat, termékeidet érintő kérdésre találjanak nálad választ az érdeklődők. Minél egyértelműbb, könnyen használható formában. Ez utóbbi fogás akkor is segít, ha a látogatások száma alapján sokan járnak nálad, de mégis csak átmenő forgalom látszik a weboldaladon.

Ezekhez a lépésekhez találhatsz segítséget az interneten, de ezzel foglalkozó profikat is felkérhetsz, ha nem tudsz egyedül ezen dolgozni, de gyors eredményeket szeretnél.

Reméljük, segítettünk, és mától magabiztosabban használod a honlapod látogatói statisztikáját. Nekünk már csak néhány rövid tanácsunk van:

Mérj! Elemezz! Fejlődj!

Most pedig nézd meg a saját statisztikád!
Jelentkezz be a http://start.webonic.hu oldalon, és keresd az AWStats ikont a vezérlőpulton!

Még több honlaplátogatót kívánunk! 🙂