A Facebook tényleg egy kincsesbánya?


  • Share on Google+

Biztos, nem először találkozol az ötlettel, hogy jó lenne, ha a vállalkozásod reprezentálná magát a legnagyobb közösségi oldalon. De még vannak kételyeid? Vagy esetleg már el is határoztátok, hogy kell egy Facebook oldal, csak még szüksége lenne némi iránymutatásra a megvalósításhoz? Ma megpróbálunk segíteni neked. Haladjunk szépen lépésről lépésre.

Először is vegyük sorra, miért érdemes jelen lenned a vállalkozásoddal a Facebookon?

1. Mert bárkinek is szól a terméked, szolgáltatásod, a döntéshozó vásárlóid jelentős része valószínűleg beletartozik a magyar lakosság azon FELÉbe, akinek van már Facebook-profilja. (Igen, a magyarok majdnem fele aktívan használja az oldalt!)

A magyar Facebook-felhasználók életkora és neme a SocialTimes statisztikája szerint http://socialtimes.hu/stat/HU

A magyar Facebook-felhasználók életkora és neme a SocialTimes statisztikája szerint
http://socialtimes.hu/stat/HU

2. Mert ezen a csatornán keresztül közvetlen módon tudsz kapcsolatba lépni a célcsoportoddal. Azt nem ígérhetjük meg, hogy ingyen tudsz közösséget építeni belőlük. Azt sem, hogy egyik napról a másikra sok követőd lesz. Mégis, ha rendszeresen dolgozol a megjelenéseden (elég csak napi pár percet), itt biztosan be fog érni a munkád!

3. Mert a Facebookot használhatod márkaépítésre, az ügyfeleid bizalmának erősítésére, kapcsolatfelvételre partnerekkel is. Itt az ügyfeleid, érdeklődőid bátran fognak tőled kérdezni. A konkurencia és a partnereid is nagy eséllyel fogják kiszúrni, ha aktív vagy. Ráadásul gyorsan végezhetsz rajta keresztül piackutatást, használhatod a felületet vásárlásösztönzőnek is. Vagyis a céljaidnak megfelelően rengeteg módon erősítheted vele a vállalkozásod.

4. Mert a Facebook olyan reklámfelület, ahol nagyon olcsón tudsz elérni olyan embereket, akik nagy valószínűséggel kíváncsiak rád. Sehol máshol nem hirdethetsz ennyire célzottan olyan olcsón, mint a Facebookon. Nem csak földrajzilag, de rengeteg demográfiai adat szerint is meghatározhatod, kik lássák a hirdetésedet.

5. Mert a Facebookon nagyon jól tudod mérni a hatékonyságot. Részletes statisztika segít neked abban, hogy lásd, milyen hatással van az oldalad a követőidre. Ezzel azonnali visszacsatolást kapsz arról is, jól viszed-e az oldalt, és arról is, hogy kik azok, akikre célozhatod a következő kampányod, terméked.

+1. És végül: mert a lehetséges vevőid már-már elvárják, hogy ezen a felületen is kapcsolatba léphessenek veled.

Ha van már Facebookod, akkor weboldal többé nem is kell? – avagy, hogyan erősítsd meg a webes megjelenésed a közösségi médiában

Ez hasonló kérdés ahhoz, hogy ha van e-mail címed, akkor postai címre már nincs is szükséged? A két felület ugyanis nem helyettesíti, hanem kiegészíti egymást. A Facebook oldaladról, ha ügyesen és rendszeresen kommunikálsz, sok-sok látogatót tudsz a weboldaladra csábítani. Így például nagyobb tömeget tudsz a honlapodon vásárlásra ösztönözni. Illetve, ha a weblapod felkeltette a látogatók figyelmét, Facebookon megerősítheted őket abban, hogy érdemes a te vállalkozásodat választaniuk. A honlapodon nagy valószínűséggel nem kommunikálsz friss infókat naponta, nem tudnak azonnal kérdezni, válaszolni a követőid, míg a Facebookon biztosan lehetséges mindez. Ráadásul az alapfunkciók használata nem is kerül plusz költségbe.

Mire használhatod a Facebookot?

1. Növelheted a weboldalad látogatóinak számát
Megoszthatod a honlapod aloldalait, de akár beépíthetsz tetszik és megosztás gombokat is az oldaladra. Így ha a látogatóid értékelnek, az az ő ismerőseikhez is eljut. Hogyan illeszd az oldaladba ezeket a gombokat? Itt írtunk róla.

2. Építhetsz közösséget a már meglévő ügyfeleiből
Beszélgethetsz velük a problémáikról, az igényeikről, az általad kínált megoldásokról. Lehetőséget teremthetsz arra is, hogy rajtad kívül egymással is beszélgessenek. Mondják el a többieknek, ők miért választottak téged!

3. Szórakoztathatod a vásárlóid
A vállalkozásodhoz közvetve kapcsolódva mutathatsz nekik érdekes, vicces infókat, videókat, tényeket, ötleteket. Indíthatsz játékokat, nyereményeket. Ezzel még közelebbi barátságba kerülhetsz velük. Jobban fognak figyelni rád. (Ugye ismered a mondást, hogy  “kenyeret és cirkuszt”?)

4. Taníthatod őket a terméked, szolgáltatásod helyes használatára (pl. kvízjátékkal, rövid oktató posztokkal)
Ezzel segíthetsz nekik dönteni a megfelelő szolgáltatásod kiválasztásában. Megmutathatod, hogy neked nem csak az fontos, hogy eladd a portékád, de az legyen nekik igazán hasznos is.

5. Kapcsolatba kerülhetsz új érdeklődőkkel
A követőid visszajelzései, aktivitása hozzásegítenek, hogy megjelenjen az oldalad az ő ismerőseik látóterében is. Minél nagyobb mértékben sikerül az oldal életébe bevonnod a követőid, annál több emberhez tudod eljuttatni a vállalkozásod hírét.

6. Olcsón reklámozhatsz potenciális vevőknek
Hirdethetsz népszerű posztot, reklámozhatod a Facebook vagy a weboldalad, megerősítheted a kampányaidat jól célzott hirdetésekkel. Ha jól csinálod, fillérekért érhetsz el annyi embert, amennyit akár egy óriásplakáttal közelíthettél volna meg (csak sokkal drágábban…).

7. A szabályokat betartva építhetsz legális cím-adatbázist a célcsoportodból, amit később értékesre használhatsz
Szervezhetsz nyereményjátékokat kampányjelleggel, adhatsz valamilyen bónuszt feliratkozásért az oldalon keresztül, hírt adhatsz a hírleveledről. (Figyelem, érdemes megismerkedned a Facebook szabályaival, hogy ne indíts pl. olyan nyereményjátékot, amivel kockáztatod az oldalad működését! Ebben az interjúban beszéltünk ezekről.)

Igaziból a lehetőségeknek leginkább csak a kreativitásod és kitartásod szabhat határt. De ezekből neked, aki vállalkozó vagy, biztosan van jó sok! 😉

Miről beszélj? Milyen rendszeresen?
Mielőtt ezt kitalálnád, fontos végig gondold, kik is azok a követők, akiknek üzenni szeretnél a Facebookon keresztül. Mit tudsz róluk, mi jellemzi őket? Mi érdekli a tipikus vásárlód? Hiszen a Facebookon is az a legjobb, ha erről beszélsz, nem magadról. Írj egy listát arról, mi érdekelheti őket – szorosan kapcsolódva a vállalkozásodhoz, és attól kicsit eltávolodva is.

forrás: physophy.wordpress.com

forrás: physophy.wordpress.com

Írj ezekről napi rendszerességgel, de legalábbis minél gyakrabban. Érdemes erről rendszeresen ötletelni eleinte kicsit többet. Mi például a lehetséges témákat egy nagy közös dokumentumba gyűjtjük, így naponta csak bele kell nézni a listába, és mindig van miről írni. Ez a lista arra is jó, ha most épp nem aktuális megosztani valamit, de később még jól jönne.

(A Gyümölcstárhelynél általában nem szerverekről és programozási információkról írunk a Facebookon. Inkább igyekszünk olyan témákat elővenni, amik a weboldalad sikeres üzemeltetése mellett vállalkozóként és magánemberként is eredményesebbé, boldogabbá tehetnek. Nézz be  hozzánk, kukkantsd meg, mit találsz nálunk! www.facebook.com/gyumolcstarhely)

Az oldal működtetéséhez konkrét lehetőségekről – poszt típusokról, időzítésről, statisztikáról, hirdetésekről – rengeteg tippet találsz a Facebookos tanácsadók blogjain, könyveiben (pl. binga.hu/blog, facebooktippek.hu, socialtimes.hu, webkukkolo.hu stb.). De elmehetsz egy-egy tréningre is, ahol megtanítanak az oldal használatára. Sőt, van több olyan cég is, akiktől kérhetsz az üzemeltetéshez profi segítséget is!

És persze kísérletezhetsz, neked mi válik be. Elég könnyű lesz rákapni az dolog ízére, ha nem ijedsz meg az új dolgoktól.

Oké, most már tutira tudod, hogy kell egy oldal. Hogyan hozd létre?

1. Írd be a böngészőbe, hogy: www.facebook.com/pages/create
Itt indíthatsz oldalt. Nem bonyolult, csak lépkedj végig a folyamaton. Válaszd ki a területet, amin belül dolgozol. Add meg az oldalad nevét. Pipáld, amit szükséges. Válassz egy rövid címet, ami a Facebook oldalad “domain neve lesz”. (A mi oldalunk címe így néz ki: www.facebook.com/gyumolcstarhely)

 2. Ha aktiváltad az oldalt, szükséged lesz képekre. Borítóképre és profilképre. Ezeknél a méretekre érdemes figyelned feltétlenül (itt találsz segítséget), és néhány szabályra (pl. hogy a borítóképen kimondottan lájkolásra nem buzdíthatsz senkit!).

Az adminfelület kezelésén is végignavigál a Facebook csapata, de szintén kérhetsz segítséget külső szakértőktől, tájékozódhatsz blogokból, könyvekből.

Ha szívesen megnéznél néhány sikeres kisvállalkozói oldalt, ajánlunk néhányat gyümölcstárhelyes ügyfelektől is (a teljesség igénye nélkül természetesen):

Fogászat: www.facebook.com/Czinkoczky.fogbeultetes
Divat: www.facebook.com/zsofigereby
Kerékpárüzlet: www.facebook.com/pages/Alba-Kerékvár-Kerékpárszaküzlet-és-Síléckölcsönző/256031326952
Teázó: www.facebook.com/teapalota
Egyesület: www.facebook.com/messzelato
Fotóművész: www.facebook.com/LiliZoeErmezei

Te használod már a Facebookot a vállalkozásod népszerűsítésére? Téged mi győzött meg, hogy belevágj? Mik a tapasztalataid? Mondd el bátran a többieknek is!