“Én biztos vagyok benne, hogy online jelen kell lenni” – Interjú Dalnoki Dórával (2. rész)


  • Share on Google+

Dalnoki Dóra a Czinkóczky Implant Központ Kft. ügyvezetője és marketingese mesélt neked nemrég arról, hogyan tanulta meg a saját bőrén, mi a titka egy hatékony weboldalnak. A vele készült interjú első részéből kiderült, mitől jó együtt dolgozni egy webfejlesztővel. De beszélgettünk vele arról is, mi a nélkülözhetetlenebb, a honlap vagy a közösségi média. És arról is, miért nem engedhetjük meg magunknak vállalkozóként, hogy figyelmen kívül hagyjuk a marketinget.

Most itt az interjú folytatása is. Ha számodra is fontos a céltudatosság, ha arra törekszel, hogy tisztességes munkával legyél sikeres vállalkozó, érdemes tovább olvasnod!

Nagyon sok vállalkozás jelenik meg manapság az online közösségi felületeken. Ti is, bár a saját szakterületeteken ez viszonylag szokatlan és ritka. Nektek ez miért fontos?_MG_2136
Régóta azt gondolom, hogy a honlap az önmagában nem elég. Állandóan járok marketinges képzésekre is, ahol ebben megerősítenek. Nekem Gábor (Wolf Gábor, Marketing Commando – szerk.) az alap, és minden anyagát figyelemmel követem. Bár hozzáteszem – és ezt ő is nagyon jól tudja -, első körben nagyon idegenkedtem az ő stílusától. De  hamar beláttam, hogy úgyis mindenkinek szűrni kell az ismereteket a saját közönségére. Én például nem tegeződnék sosem, nem adja magát a helyzet.

Tehát a második online csatorna, amit elindítottunk, a Facebook volt. Nagyon ingoványos területnek éreztem én is induláskor. Kezdetben kemény munka volt kitalálni, hogy mit is csináljak. Ráadásul magánemberként én nem használom az oldalt. Vagyis nem vagyok napi szintű felhasználó. A vállalkozás Facebook oldalát viszont napi szinten kell kezelni.

Megéri szerinted ennyit foglalkozni vele annak ellenére is, hogy magánemberként nem használod aktívan?
Persze. Egyrészt nagyon jó felület információszerzésre. Mint cégvezető, mint marketinges ezt nem tudom figyelmen kívül hagyni. Aztán kiváló konkurenciafigyelésre, tájékozódásra. Plusz a pácienseink visszajelzésének követésére.

Nagyon csalóka egyébként, okosan kell használni a Facebookon keresztül beérkező visszajelzéseket, információkat. Mi nem vagyunk még olyan sokan, most értük el a hetekben a 10.000 felhasználót. Én inkább annak a híve vagyok, hogy „lassan, de minőségi követőket szerezzünk”, akik aktívak, érdekeltek a témánkban, és ezt ki is fejezik. És még így is azt gondolom, hogy a követőink ¾-ed része nem az, akire vágyunk. Az emberek ott nem szeretnek hozzászólni, maximum lájkolnak, vagy azt mondják, hogy nagyon szép egy munka. Kérdéseket pedig inkább csak privátban tesznek föl. De nem baj, mert nagyon sokat tudunk tőlük is tanulni. Illetve, azokból a követőkből, akik csendben hallgatnak, akiket nagyon nehéz megmozdítani, szóra  bírni, no, belőlük lesznek a legjobb pácienseink.

Mi figyeljük, mi alapján érkeznek hozzánk a pácienseink. És elég sokan jönnek a Facebookon keresztül. Sokan nevezik meg a webet, és sokan nevezik meg konkrétan a Facebookot, mikor azt kérdezzük tőlük, honnan hallottak rólunk.
Ugyan hozzánk a páciensek 80-85%-a ajánlásra jön, mégsem mindegy, hogy a többi csatornát mennyire tudom kitágítani.

Ezért nem tudjuk nélkülözni az online megjelenést. Tapasztalatunk szerint, ha valakinek minket ajánlanak, akkor ez után is az az első, hogy a honlapot megnézi. Szerintem, aki azt mondja, hogy a weboldal nem fontos a vállalkozása sikeréhez, mert úgysem onnan jönnek az emberek, az nem látja az igazságot. Egy kis szolgáltató is szerezhet ügyfeleket a weben vagy a Facebookon keresztül, még ha kicsit közvetetten is, de egyre többet. Főleg igaz ez egy ennyire privát szféránál, mint egy fogorvosi szolgáltatás. Persze ehhez napi szintű munkára van szükség.

Ezt a napi szintű munkát, ha jól értem, nálatok te, mint marketinges szakember csinálod, nem a fogászati szakembereitek.
Igen. Ebben sok irigyünk is van. A kollégák szokták is mondani a férjemnek: „Könnyű neked, mert marketinges szemléletű és végzettségű a feleséged, aki a másik ügyvezető.” Valóban, ebből a szempontból könnyebb nekünk. Mert azt nem tagadhatjuk, hogy a tulajdonosi szemlélet nagyon fontos a marketingben. Olyan munkatársakat találni, aki szívvel lélekkel ott van, lehet. De nagyon kell keresni, kutakodni kell utána – nálunk ez is az én feladatom. Ha megvan, akkor viszont minden pénzt megér egy ilyen ember.
Idéntől már nekem is van marketingasszisztensem. Ég és föld a különbség, hogy mennyivel több dolgot tudok így megcsinálni. Működik az, hogy kigondolok dolgokat, amiket tudok neki delegálni. Mivel azért még elég kicsik vagyunk, az ügyvezetés egy része is rám hárul. Így az az álmom, hogy csak marketinggel foglalkozhassak, még messze van. De már így is egyre többet tudok foglalkozni ezzel a fontos területtel.

_MG_2248

Láttam egyébként, hogy a Pinteresten is fenn vagytok…
Azt most kezdtem el nemrég felépíteni. Az azért még kezdetleges. Először idén januárban egy konferencián beszélgettünk erről marketinges kollégákkal. Hozzám ez egyébként felhasználóként sokkal közelebb áll, mint a Facebook. Nőként jobban tetszik, mert sokkal vizuálisabb felület. Viszont még nem tudtam elég időt fordítani rá. Csak megcsináltam, és az egyik őszi projekt, hogy az is produktív legyen.

Ha valakinek nincs ideje sokat foglalkozni cégvezetőként marketinggel, szerinted mi az, amire mindenképp oda kell figyelnie mégis? Amit semmiképp nem hagyhat ki a munkája során akkor sem, ha nem elkötelezett marketinges?
A hasonló helyzetben lévő vállalkozók helyzetével teljesen tudok azonosulni. Ugyanis van most a családunkban teljesen kezdő vállalkozó. Azt látom, hogy teljesen mellőzni kívánja a marketinget, mondván, hogy erre most nincs pénze.

Azt gondolom, minden kezdő vállalkozónak, még ha járatlan is a marketingben, nagyon fontos tudnia, hogy kinek és mit akar csinálni. Ezekkel az alapkérdésekkel – hívjuk marketingstratégiának vagy ne – tisztában kell lennie mindenkinek. Ha pedig azt tudom, hogy kinek és mit akarok nyújtani, akkor már csak a hogyant kell kitalálnom. És ha ez a hármas megvan, és ha amit nyújtok, 100%-os minőséggel akarom csinálni, akkor ezt tudatnom is kell. Ha pedig erre már rájöttem, fel fogom ismerni, hogy ez egyet jelent azzal, hogy marketingeznem kell.

_MG_21051Én biztos vagyok benne, hogy online jelen kell lenni. Hogy milyen módon? Legalább alap dolgokat csinálnék akkor is, ha üzletem van, és csak azt akarom, hogy lássák, létezem. Ha a webet kirakatnak tekintem, vagy ha nagyobb vállalkozás vagyok – mondjuk B2B szolgáltatással -, és azt akarom, lássák, én is jelen vagyok a kínálatban, akkor is. Ha én nem érek rá erre, akkor szükségem van egy jó szakemberre, aki megcsinálja helyettem. Azért mert nem értek valamihez, nem mondanám azt, hogy nincs rá szükség. Például, hogy a weben akkor inkább nem is leszek jelen. Akkora nagy a verseny, hogy manapság én nem tudom elképzelni, hogy lehet online megjelenés nélkül sikeresen vállalkozni.

Az online világban pedig szerintem az a legfontosabb, hogy naprakésznek kell lenni. Oda kell figyelni napi szinten, törődni a felületeimmel. Az, hogy önműködő rendszereket lehet csinálni, az csak részben igaz. Önműködik, amit én beállítok: „mától ezt meg azt tudja csinálni az oldalam”. De helyettem alapszinten nem fog dolgozni.

Ha mondjuk választani kellene, hogy a honlapotok vagy a Facebook, vagy más közösségi felület, akkor mi az, amit biztosan nem nélkülöznél?
Nyilván a honlapot. Mert ha már van honlap, akkor lehet Adwords-özni. Azzal odahajthatom a látogatókat az oldalamra, akikkel tudok aztán kommunikálni. De azért sírnék, ha a Facebookot ott kellene hagyni.
Másrészt a Pinterest szerintem nagyon jól fog működni. Attól sokat várok. Egyrészt, mert nálunk még nem nagyon használja senki a cégek közül. Másrészt mert mi olyan területen működünk, ahol a vizualitás nagyon fontos.

A többi közösségi csatornát nem szándékoztam használni. A videófelvételekkel például odáig jutottunk, hogy a kollégák már meg mernek szólalni a kamera előtt. Eddig videós bemutatkozások voltak nálunk. Az új honlapon viszont lesznek új videós rovatok is. Szerintem ez fontos a bizalom miatt. Ha a páciensünk látja az orvosát civil ruhában beszélni, hogy hogyan kommunikál, hogy áll a kérdésekhez, az lényeges bizalmi tényező.

Vagyis az online jelenlét önmagában nélkülözhetetlen számotokra?
Igen. Minket ugyan nagyon sokan találnak meg ajánlás alapján. Nagyon fontos offline is erősnek lenni, de ott nem tudok annyit és úgy kommunikálni, ahogy online. Szerintem weben kívül sokkal nehezebb megtalálni a megfelelő kommunikációs csatornát. Ha nagyon szűk piaci szegmenst célzok meg a szolgáltatásommal, és megvan hozzájuk a weben kívüli csatorna, akkor azt is használni kell persze. De az online megjelenés egy elég könnyű út.

Például ott akármikor tudok változtatni a rendszereimen. Aztán akármikor meg tudom az ügyfeleimet kérdezni, ha visszajelzésekre van szükségem. Nekünk offline boltunk van. Én tudok a páciensektől személyesen kérdezni, információt kérni. Ez jó, mert azokat be tudom építeni az online folyamatokba. De ez nálunk fordítva is igaz. Ha van valami, amit tudni szeretnék, azt online sokkal szélesebb körben meg tudom kérdezni.
Tehát online megjelenés nélkül én nem csinálnám a marketinget.

Mondtad, hogy nagyon nagy a verseny. A ti szakterületeteken mennyire jellemző online a megjelenés?
Egyre többen felismerik – főleg a fogorvosi klinikák -, hogy jelen kell lenni online. Én mindig felfedezem, hogy ki vett már föl picit is hozzáértőbb szakembert. Ugyanakkor mindig látom azt is, hogy ha nincs lélek abban, amit csinálnak, ha csak szigorúan a szakmaiságot figyelembe véve próbálnak kommunikálni, akkor üres lesz az üzenetük. Ez lejön a mi konkurenciánknál is. Illetve sokaknál azt látom, hogy igyekeznek, de mintha csak kötelező körnek éreznék ezt. A szakmai képzéseken, konferenciákon, ami a marketinget érinti, alig találkozom a szakmabeliekkel. Jelen vannak néhányan, de alig. Valahol érthető, hiszen ajánlásra is mennek a páciensek. És a többiek még nem érezték meg azt, hogy milyen előny származik az online megjelenésből.

Honlapja már mindenkinek van, és vannak egész jók is. Egész jól kielégítik már például azt az igényt, hogy lehessen online is bejelentkezni. Azt még látod, nem tudom, hogy mobilra optimalizált weboldala van-e a konkurenseinknek. Ebben szerintem mi szintén az elsők voltunk. Kaptunk is már visszajelzést, hogy tök jó, hogy van mobiloldalunk. 🙂
Facebookban – na, jó, nagyon elfogult vagyok 🙂 – szerintem miénk a legjobb oldal. Igaz, nem nekünk van a legtöbb követőnk. (Bár én azt gondolom, hogy nem ez az első szempont, hanem a minőség és a visszajelzések.) Nagyon szeretik a látogatóink a Facebookot. Persze nagyon-nagyon fárasztó is ezért megdolgozni. Ez az, aminél azt gondolom, hogy ha valaki belefog, akkor arra szánjon elegendő időt, vagy inkább ne is jelenjen meg a közösségi médiában.

_MG_2206

Már az eddig elhangzott tapasztalataid is – úgy hiszem – rettentő hasznosak lesznek az olvasóknak. Ha lehet még három jó tanácsod a hozzátok hasonló kisvállalkozást indítóknak, irányítóknak, mi lenne az?
Hű, erre nem készültem előre…

Nézzük. Először is Magyarországon nagyon hiányzik egy komplex vállalkozó iskola, sajnos. Sehogy máshogy nem tudjuk magunkat képezni, csak autodidakta módon egy-egy területre koncentrálva egyszerre. Azt gondolom, hogy ezért nagyon fontos megfelelő csapatot összeállítani. Még akkor is, ha az a csapat csak két főből áll, egészítsék ki egymást. És a pontos szerepköröket határozzák meg. A legnagyobb hiba, amibe egy cégvezető rendszerint beleesik, hogy mindent maga akar csinálni. Persze én is. 🙂 Nálam jobban senki nem tud semmit. 🙂 Nagyon nehéz leadni feladatokat. De ha megvan már akár az egy-két fős csapatom – és olyan emberekből áll, akikről pontosan tudom, hogy mi az, ami neki testhezálló, mi az, ami neki jó -, akkor kutyakötelességem, hogy a feladatot nekik adjam. Cégvezetőként nem dolgom mindent tudni. Tudni kell jó embereket kiválasztani, delegálni a feladatokat, majd számon kérni. Amikor először tovább adtam a feladatokat, én is feltettem a kérdést, hogy akkor most hogyan kérjem számon azokat. Ha ezt nem teszem meg, az  nem jó, mert hiányozni fog a visszajelzés. Tehát erre nagyon nagy hangsúlyt fektetek: olyan emberekkel veszem körül magam, akik értik a dolgukat, és hagyom őket kiteljesedni.

A másik dolog a tervezés. Akármibe is fogunk – bár vannak ösztönből is végrehajtható feladatok -, a tervezésre szánjunk időt. Legyen szó honlapról vagy egy marketing hírlevél megírásáról. Ha sok időm nincs is, legalább magamban tisztázzam, hogy mit is akarok vele elérni. Ha hagyok egy kis időt végiggondolni ezt, akkor szerintem már nagyot tettem.

A harmadik fontos dolog pedig az időmenedzsment. Szerintem a kisvállalkozók többnyire hazaviszik a munkájukat. Ezt szintén tanulni kell. Nagyon fontos, hogy magunkra is szánjunk időt. Hajlamosak vagyunk cégvezetőként azt mondani, hogy ezt meg azt most azonnal muszáj megcsinálni. Ha be tudom osztani az időmet, ha megtanultam ezt menedzselni, akkor jobban tudok koncentrálni a feladataimra. Foglalkozzam magammal is és a családommal is. Ne legyen a vállalkozásom „muszáj”.
Szerintem, ha ezek megvannak, akkor a többi az tud jönni magától. – Végül is oda lyukadtam ki, hogy tanuljunk. 🙂 Ha megtaláljuk a területeket, amikben fejlődnünk kell, akkor fogunk tudni előre lépni.

Ha tervezek, jó emberekkel veszem körül magam, és az időmet be tudom osztani, akkor megy minden.

Ja, és még egy dolog: nem kell mindent elvállalni. Tudjunk nemet mondani. Akár feladatra, akár önmagunknak. Ne szégyelljünk kudarcot vallani. Azt nagyon nem szeretjük, mert az olyan ciki. Nem szeretjük bevallani, hogy most elbuktam ezt a befektetett 100.000 Ft-ot. Rossz lett a honlap. Az a válasz, hogy ”Hát jó, akkor ez most már így marad” nem jó. Rossz döntést hoztam, vállalom a következményét, javítsam ki. Mi magyarok szeretünk hárítani: nem én vagyok a felelős, és ilyesmi.

_MG_2366A Czinkóczky Fogászat szakterületén belül van olyan jó tanács, amit szívesen megosztanál az olvasókkal? Ha már sikeres vállalkozók, magabiztosan mosolyoghassanak is! 🙂
A kihagyhatatlan frázis a megelőzős. Ezt én sem tudom eleget mondani.
Ezen kívül, úgy gondolom, hogy mindenkinek olyan fogorvost kell választani, akiben meg tud bízni. Ha megbízik benne, akkor higgye el, hogy az orvosa a lehető legjobb megoldást fogja neki választani. Nyilván ember, hibázhat, de a legjobb tudása szerint fogja a kezelést elvégezni. Ha a páciens bízik az orvosában, akkor nem lesz probléma. Vannak tippek, hogyan tudhatom meg, hogy egy fogorvos szakmailag mennyire jó. Nem kérem el a diplomáját, de van egy két alaptrükk. Az egyik, hogy a legextrémebbnek tűnő kérdéseimet is tegyem fel neki, a bátortalanokat is. Arról, ahogyan megkapom a választ, már fogom tudni, mennyire megfelelő az orvos. Ha az orvos nem szán időt a figyelmes, érthető válaszadásra, akkor lehet, hogy szakmailag jó, de nem fogom megkapni azt a törődést, ami jár egy páciensnek.
Ezen kívül meg lehet nézni, hogy hogyan képzi magát az orvos. Nincs az a fogorvos, aki anélkül lehetne a legügyesebb, hogy eljárna évente több továbbképzésre. Aki jár ilyenekre, az szereti ezt láttatni. Kiteszi az okleveleit, a minősítéseit.
És persze lehet online is tájékozódni. Az a fogorvos, akinek nincs honlapja, szerintem nem halad a korral. És nem kell tovább gondolni, hogy ha ebben a kérdésben nem halad, akkor másban hogyan. Egy honlapot összehozni, egy domaint lefoglalni, tárhelyet bérelni hozzá ma már néhány kezelés árából lehet.

Fotók: Kneipp Dávid, Meteorfilm

Szívesen ismerkednél meg sikertitkokkal jól működő vállalkozások tulajdonosaitól? Van ötleted, kivel érdemes hasonló témákról beszélgetnünk? Van valaki, akitől már rég meg szeretted volna kérdezni, mitől megy neki olyan jól az üzlet? Írd meg nekünk, és megkörnyékezzük egy beszélgetésre! 😉