A kevesebb néha több, avagy hogyan legyen a honlapunk felhasználóbarát?


  • Share on Google+

Egy átlagos felhasználó a másodperc töredéke alatt el tudja dönteni, hogy az adott honlapot kedveli-e, vagy sem. Éppen ezért szükséges különös figyelmet szentelnünk weblapunk összeállítására, hiszen ez fogja alakítani a célcsoportunk, a potenciális ügyfeleink véleményét, és a rólunk kialakított képét.

Tudományos vizsgálatok bizonyítják, hogy felhasználók az egyszerűbb és már ismerős elrendezést preferálják a túldíszített, sokszínű és zsúfolt weboldalakkal szemben. A jól bevált és megismert dizájn lehetővé teszi a felhasználóknak az automatikus cselekvést, hiszen már az első pillanattól kezdve tudni fogják, hogy hol vannak, és mit kell tenniük.

A különböző iparágaknak megvannak a saját maguk bevált módszerei. Egy ruhaeladással foglalkozó cég honlapja általánosságban véve hasonlít a versenytársai honlapjához, pontosan azért, hogy az ismerős felületen az eligazodást segítse, és több eladást generáljon. Természetesen a versenytársak másolása nem megengedett, az adott keretek között kreativitásunkat és egyediségünket meg kell őriznünk.

Az ismerős elrendezés nem csak alapelvárás a felhasználók részéről, de nagymértékben hozzá is járul, hogy szebbnek találják az oldalt. A komplex elrendezésű oldalakat nehezebb befogadni egy átlagember számára. Minél jobban ismerünk valamit, annál jobban kedveljük, és erre rengeteg példát felhozhatnánk a mindennapi élet különböző területeiről is.

A Google 2012-es felmérése alapján az első benyomás sokkal pozitívabb lesz, ha az egyszerűségre törekszünk honlapunk összeállításakor. A jól bevált feltételeket alkalmazva, a „prototípust” alapul véve megalkothatjuk a felhasználóbarát weboldalt, ami jelentős mértékben hozzájárulhat a honlapon töltött idő és az eladás növeléséhez. Mindemellett a jó minőségű, nagy felbontású képek szerepe sem elhanyagolható, hiszen az ember sokkal inkább nyitott a vizuális tartalom befogadására, mint egy egyszerű szövegére.

Weboldalunkkal a nyitottság érzését kell közvetítenünk a felhasználók felé, ne féljünk fehér háttért alkalmazni! Elsődleges célunkként azt kell kijelölnünk, hogy honlapunk látogatói könnyen megtalálják, amit keresnek. Ha a célunk az eladás, akkor tegyük is könnyen elérhetővé ezt a funkciót.

Egy honlapon minden egyes faktor információt közvetít, így törekednünk kell a megfelelő, a cég arculatát kifejező betűtípus, szín, sortávolság és egyéb tulajdonságok kiválasztására és használatára. Továbbá azt is figyelembe kell vennünk, hogy pszichológiai szempontból az emberi agy csupán 5-9 darabka információt képes befogadni egyszerre. Weboldalainkat hatékonyan, és a célcsoportunk igényeinek megfelelően kell elrendeznünk, anélkül, hogy egyszerre túl sok információt közölnénk.

Természetesen egy weblap megalkotása nem meríti ki teljesen a felhasználóbarát honlapok fogalmát. Miután létrehoztuk az általunk helyesnek gondolt oldalt, mindenképpen érdemes tesztelni is, aminek több lehetősége is van. A hőtérképes elemzésről egy korábbi cikkünkben volt szó, ezen felül folyamatosan ellenőriznünk kell látogatóink viselkedését (Google Analytics vagy Mixpanel segítségével), és ennek megfelelően alakítani a tartalmon, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki honlapunkból.

Összegezve, a felhasználóbarát honlap tehát:

  • Egyszerű, letisztult
  • Könnyen kezelhető
  • Ismerős elrendezésű
  • Tükrözi a cég arculatát
  • A célcsoport igényeit szem előtt tartja