Hogyan óvjuk szemeinket a monitor előtt ülve?


  • Share on Google+

Kreatív feladatokat végző emberek számára az éjszakai munkának megvan a maga varázsa. Sok előnye ellenére azonban megvan a maga egészségügyi kockázata is. A legnagyobb gondot az éjszakai munkával kapcsolatban a monitor kék fényétől elfáradó szemek jelentik. Hogyan védekezhetünk ez ellen?

f.lux (Mac, Windows, Linux)

A szemkímélő alkalmazás módosítja a kijelző színét az aktuális napszak és a napsugárzás erősségének függvényében, s ezáltal optimális körülményeket hoz létre a szemeknek a monitor előtt töltött idő alatt. Épp ezért az f.lux egy must-have alkalmazás minden éjszakai bagolynak.

A kijelző színváltozását megszokni néha nem egyszerű, de idővel Te is biztosan megkedveled. Az alkalmazás csökkenti a kék fény ártalmas hatásait, amelyekre az emberi szem kifejezetten érzékeny, és ami alvászavarokat is okozhat. Az álmatlanság épp a túl sok kék fénynek köszönhető, amely a szemeket éri az éjszakai programozás, szövegírás, olvasás vagy a játék alatt.

Kék fény sugárzása MacBook Air kijelző esetében az f-lux alkalmazása előtt és után (Forrás: f.luxometer)

A Harvard egyetemen végzett kutatás eredményei igazolják, hogy a kék fény kétszer olyan hosszú időre csökkenti a melatonin-termelést, mint a zöld fény. Az éjszakai kódolás miatt a cirkadián ritmus 90 percről 3 órára változik.

A torontói egyetem szerint azoknak, akik előnyben részesítik a monitor előtti éjszakai munkát, olyan speciális szemüveget kéne viselniük, amelyek szűrik a kék fényt. Ezek a szemüvegek 60 eurótól megvásárolhatók. Az f.lux alkalmazás, ami szintén megoldást jelent erre a problémára, ingyen elérhető minden számítógéphez és okostelefonhoz.

Mivel az alkalmazás a saját elképzelése és a helyiségben lévő fény intenzitása szerint “varázsol” a színekkel, grafikusok, fényképészek és illusztrátorok körében valószínűleg nem túl népszerű. A Facebook éjjeli böngészéséhez azonban nekik is jó szolgálatot tehet.

Awareness (Windows, Mac)

Segédprogram, amelynek feladata, hogy óránként rövid pihenésre késztessen téged a hosszú ideig tartó munka alatt egy olyan hang kíséretében, amely a tibeti papokat hívja meditációra. A gong elhangzása után nincs más teendőd, mint 5 perces pihenőt beiktatni fáradt szemeid számára.

Ráadásul a macOS felső listájában megjeleníti, hogy már mennyi ideje dolgozol a legutóbbi szünet óta. Ha lejár az egy óra, elhangzik a gong, és végre elkészíthetsz egy csésze kávét, csocsózhatsz egyet, vagy cseverészhetsz kollégáiddal. A munkabiztonsági és munkaegészségügyi követelmények is előírják a rendszeres szünet szükségességét a monitor előtt folytatott munkavégzés során.

A szünetek alkalmával ne feledkezz meg a távolba tekintő szemgyakorlatokról sem. A színek ránk gyakorolt hatása szerint a szemeket leginkább a zöld szín nyugtatja meg. Ha úgy gondolod, hogy a sárgarépa ropogtatása segít az egészséges látás megőrzésében, gyorsan felejtsd el ezt a hiedelmet!

Sokkal hasznosabb, ha lezárt szemed tenyereddel letakarod, ezzel is gátolva a fény bejutását a retinára. Ezt a gyakorlatot palmingnak, azaz tenyerezésnek hívják, és a szemek érzékenységét regenerálja. Tele az internet olyan útmutatókkal, amelyek a tenyerezés helyes módját mutatják be.

Az Awareness egészségügyi program tele van olyan tippekkel, amelyek a rövid szünet során beiktatható tevékenységekkel kapcsolatosak.

[Út a fürdőszobába

Komolyan! – Ha már hosszú ideje ülsz a monitor előtt, és ki kell menned a fürdőszobába, ne vigyél magaddal se telefont, se tabletet. Élj a lehetőséggel, és pihentesd szemeidet. Nem beszélve arról, hogy wc-n ülni mobillal a kézben meglehetősen kóros viselkedés, és biztos módja a kórokozók terjesztésének.

A Google 2011-ben végzett közvélemény-kutatása szerint az okostelefont használók 39%-a beismerte, hogy használják készüléküket a fürdőszobában.]

Nem az Awareness az egyedüli szemkímélő alkalmazás. Hasonló elven működik az ingyenes Time Out program vagy a három dolláros BreakTime iOS alkalmazás is.

A Time Out szélesebb beállítási lehetőségeket, illetve rövid és hosszú szünetek kombinációját kínálja

eyeCare (Chrome)

Az előző programoktól eltérően az eyeCare a Google Chrome bővítménye. Így azok számára van jelentősége, akik leginkább Chrome-ban böngésznek. Az alapértelmezett 20 perc után az add-on figyelmeztet a szükséges szünetre, sőt, egyszerű szemtorna gyakorlatokat is felajánl.

Az alapértelmezett beállítás a 20-20-20-as szabály szerint jár el, ami azt jelenti, hogy minden 20. percben figyelmeztet arra, hogy elszakadj a monitortól, és 20 másodpercig olyan tárgyakra fókuszálj, amelyek legalább 20 lépésnyire (kb. 6 méterre) vannak tőled.

Természetesen, a gyakoriságot és a szünet hosszát is módosíthatod saját igényeid szerint.

Twilight (Android)

A TL;DR – Twilight az f.lux-hoz hasonló alkalmazás. Feladata a kék fény korlátozása az éjszakai monitorhasználat során. A különbség az, hogy a Twilight root nélkül is telepíthető Androidos készülékekre.

Forrás: Google Play

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..