Kategóriák
Fejtágítás Ötletek és tippek Tech

SEO hibák a bloggerek világából

Az organikus találatok a honlaplátogatások egyik legfontosabb forrását képezik. Kevés magyar blogger optimalizálja honlapját, holott néhány minimális módosítás és beállítás már elegendő lehet a jobb pozíció éléréséhez.

De foglalkozzon-e egyáltalán egy blogger a SEO-val?

Az attól függ, mi a célja a blognak és a bloggernek. Valakinek a széles rajongói bázis számít a Facebook vagy hírlevelek által, míg másnak a látogatottság folyamatos növelése az elsődleges az organikus keresések által. Sok blogger nem figyel különösebben a SEO-ra, így jelentős mennyiségű, új látogatótól fosztja meg magát. De az igazság az, hogy még mindig nagy potenciál rejlik az organikus találatokban.

Ha azonban a blogger tisztában van azzal, hogy célközönsége leginkább a Facebookon tartózkodik, az általa létrehozott tartalom is inkább ott arat sikert, ám az olvasók nem keresnek rá az adott témákra a keresőben, akkor mi a SEO-val különösebben nem foglalkoznánk.

Másrészt úgy gondoljuk, hogy ha a blogger egy minőségi tartalmat hoz létre, már az is egy SEO-s befektetés. Ilyenkor elegendő lehet pár apróbb módosítás, és nincs szükség túl sok extra erőfeszítésre.

SEO beállítások a weben

A SEO keretén belül a webes beállítások esetében ún. on-page SEO-ról beszélünk. A honlap azon elemeiről van szó, amelyeket maga a blogger állít be. Még a beállítások előtt azonban ki kell derítenie, hogy a potenciális látogatók mire keresnek rá az interneten. Utána kell járni, hogy mely kulcsszavakat írják be a felhasználók a keresőbe.

Egy foodblogger például írhat arról, hogy “hol lehet jóllakni Budapesten”, de ez nem fog igazán kiemelkedő eredményeket elérni, ha a felhasználók arra keresnek rá, hogy “budapesti éttermek” vagy “éttermek Budapesten”. Bár a Google már képes logikai kapcsolatot találni az egyes kifejezések között, érdemes minél pontosabban beleszőni a tartalomba azokat a keresett kifejezéseket, amelyekre rákeresnek a felhasználók. Ezzel is növelhető a keresőből érkező látogatók száma.

Az egyik legegyszerűbb módja a kulcsszavak gyűjtésének a Google automatikus kiegészítése a keresett kifejezés beírásakor. Írj be egy szót vagy kifejezést, és a Google automatikusan kiegészíti a legkeresettebb kifejezésekkel!

A Google Keyword Tool egy szofisztikáltabb eszköz, amely nemcsak javaslatokat kínál fel, hanem a keresések becsült gyakoriságát is. Bár olyan is gyakran előfordul, hogy a becsült keresések száma 0, ennek ellenére az adott kulcsszóra mégis értékes látogatások érkeznek az organikus találatokból.

További ügyes eszköz a keywordtool.io, ahol megadsz valamilyen kulcsszót, és az eszköz igyekszik megtalálni a lehető legtöbb releváns kifejezést.

Abban a pillanatban, amikor már ismered a felhasználók által keresett kifejezéseket, be kell illesztened azokat a honlap tartalmába. A honlap legfontosabb részei, ahová ezeket a szavakat be kell írni:

  • az oldal URL-je,
  • oldalcím,
  • az oldal meta leírásai,
  • cikkek címe és alcímek,
  • cikkek tartalma.

Érdemes időt fordítani a linképítésre is?

A linkbuilding, azaz a linképítés egy olyan folyamat, melynek célja, hogy a weboldalunkra minél több, jó minőségű külső hivatkozás vezessen. Ez gyakorlatilag egy ún. “black-hat aktivitás”, hiszen ezt a Google szabályzata alapvetően nem engedélyezi. A Google azt feltételezi, hogy az oldalunkra irányuló linkek természetesen keletkeznek.

Ebből a feltételezésből következik, hogy ha az oldalra jó minőségű linkek mutatnak, akkor az oldal is jó minőségűnek tekinthető, így jobb helyezést ér el a keresőben.

Ugyanakkor kevés honlap tesz szert hivatkozásokra természetes úton, és néha segíteni kell ezeket a folyamatokat. Így született meg a linképítés. A linképítők, egyszerűen megfogalmazva, együttműködnek különböző weboldalakkal, és különböző módokon szereznek olyan hivatkozásokat, amik az oldalukra irányítják a felhasználót. A linképítésnek köszönhetően jobb pozíciót szereznek, így több látogató jut el oldalukra természetes találatok által.

Hogyan kezdjük el a linképítést?

Ahogy azt a Google akarja, azaz a lehető legtermészetesebb módon. Ha hatékonyan szeretnéd csinálni a linképítést, ne csak egy linképítési módra összpontosíts. Találj ki különböző együttműködési lehetőséget minél több portállal. Sok természetes hivatkozásra tehetsz szert csak annak köszönhetően, hogy tudnak a honlapodról.

A linképítés legegyszerűbb módja a fizetett PR cikkek publikálása. Azonban még ha sok portál esetében működik is ez a módszer, ne csak erre linképítési stratégiára támaszkodjunk! A Google napról napra okosabb, és csak a PR cikkeknek köszönhető linkeket már elég jól felismeri. Ha a Google felismeri ezeket a mesterségesen létrehozott linkeket, az büntetést is vonhat maga után.

A hatékony linképítés tehát azt jelenti, hogy a bloggernek el kell döntenie, mely oldalakról szeretne hivatkozásokat szerezni, és el kell gondolkodnia azon, hogy miképp szerezheti meg azokat. Minden portált más motivál. Valakinek szponzorra van szüksége, míg mások minőségi tartalmat szeretnének, vagy honlapjukra mutató hivatkozást kérnek.

Általánosságban elmondható, hogy minél sokszínűbb, kölcsönös partnerkapcsolatok által támogatott folyamatokból áll össze a linképítés, annál jobban működik. Bár ez az út sokkal hosszabb és rögösebb, az eredmény sokkal hatékonyabb és helyesebb.

Melyek a leggyakrabban elkövetett SEO hibák a bloggerek esetében?

Számos blogger és linképítő igazi tudományként tekint a linképítésre. Igyekeznek olyan szabályokat felállítani, amelyek meghatározzák, milyen formája legyen a hivatkozásoknak, hol legyenek elhelyezve, hány hivatkozás szerepeljen egy-egy cikkben, ill. a hivatkozások hány százaléka legyen a már említett PR cikkekből. Egyszerűen szeretnék megtalálni a biztosan működő szabályokat. Sőt, attól tartanak, hogy ha az adott szabályokat nem tartják be, nem lesznek látogatóik a keresőből, és ami még rosszabb, hogy büntetni fogja őket a Google.

Nos, pont az ilyen szigorúan betartott szabályoknak köszönhetően nő a büntetés esélye. A legrosszabb, ami történhet a linképítés során az az, hogy a Google felismeri a hivatkozások mögött rejlő szabályszerűséget. Ne keressünk tudományt a linképítésben, csak csináljuk a lehető legtermészetesebb módon!

Igen, léteznek szabályok, azonban ezek nem szigorú előírások. Például igyekezni kell nem így elhelyezni a hivatkozásokat: “olvasd el a SEO-ról szóló cikkünket itt”, hanem inkább így: “olvasd el a SEO-ról szóló cikkünket”. Alapvetően a linkek létrehozása során érdemes elgondolkodni azon, hogy azok elhelyezése leginkább a felhasználó számára legyen hasznos. Ha a felhasználónak hasznos az adott hivatkozás, akkor beszélhetünk ideális állapotról.

Guestblogging – Igen vagy nem?

Igen! A guestblogging sokak számára a legkedveltebb linképítési forma. Természetesen, ez valamivel igényesebb módszer, hiszen a minőségi tartalom megírása időt vesz igénybe. Ámbár jól befektetett időnek számít, ha valóban igényes cikket takar a guest post. Másképp nem is működne, hiszen manapság már senki sem hajlandó gyenge tartalmat ingyen publikálni. Guestblogging segítségével kiváló tartalmat hozhatsz létre, ismertté teheted a nevedet, jó kapcsolatokra és releváns hivatkozásokra tehetsz szert.

Hogyan értékeljük az organikus látogatásokat a Google Analytics segítségével?

Az organikus találatok által érkező látogatók értékelése során a Google Analytics-ben elsősorban az egyes cikkek látogatottságát nézzük.

Az Acquisition -> All traffic -> Channels menüpontban tudjuk megtekinteni az organikus találatokat. Az alapértelmezett beállítás a kulcsszavakra vonatkozik, azonban általában a 90%-uk megjelölése (not provided), ezért esélyünk sincs megtudni bármi érdemlegeset. (Not provided) annyit jelent, hogy a Google nem akarja elárulni, mely szavakra keresve találtak rá honlapunkra.

Ezért érdemes inkább az Acquisition -> Campaigns-> All campaigns menüpontban az egyes cikkek látogatottságát figyelni inkább az UTM tagek alapján. Vagy egy hosszabb időtartam adatait nézzük meg, vagy az elmúlt időszakkal hasonlítsuk össze a mutatószámokat!

Ha egy adott cikk látogatottsága idővel nő, az jó. Az azt jelenti, hogy egy ún. “evergreen content”-et alkottunk meg, vagyis a tartalom hosszú távon aktuális még a publikálást követően is. Ennek ellentéte a rövid távú hatással rendelkező cikk, amelynek csak a publikálás idején van magas látogatottsága.

Ez ilyen örökzöld tartalom alapvetően fontos blogunk számára. Ha a látogatottság nő, akkor minden rendben van. Ha azonban csökken, igyekeznünk kell a cikkeket frissíteni új információkkal, esetleg új rámutató hivatkozásokat szerezni.

Az oldalon eltöltött idő szintén fontos mutató. Ha az közelít a nullához, az azt jelenti, hogy a kulcsszó által érkező látogatók más tartalmat vártak a cikktől. Az ilyen cikket esetleg utólag átírhatjuk úgy is, hogy az a lehető legjobban illeszkedjen a keresett kifejezésekhez.

A bounce rate (lemorzsolódási arány) nem feltétlenül annyira érdekes, hacsak a cikkben van valamilyen CTA (call to action) gomb, amely a blogon belül máshová vezetné a látogatót. Ha a blogon megosztott cikk tartalmaz olyan linket, amely egy termék vagy szolgáltatás megvásárlásához vezet, fontos utánajárni, mely cikkek rendelkeznek a legmagasabb bounce rate-tel, és melyek a legalacsonyabbal. Érdemes összehasonlítani a cikkek tartalmát és a CTA gombokat, hogy rájöjjünk, mit lehetne máshogy csinálni azért, hogy a látogatók ne hagyják el azonnal az oldalt, inkább kattintsanak más tartalomra a blogon belül.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük